cand protejezi handicapatii te comporti ca unul din ei

updatat
Cristi mi-a dat teaserul, am scormonit si am gasit dreptul la replica pentru domnu' Ralu Filip, care domn este si se comporta fix ca in titlu, pen' ca e mai usor sa te iei de cei mici si fraieri si sa faci pe prostu' cand e vorba de interese mai mari. Contextul e aici

Deci:

Către: Consiliul Naţional al Audiovizualului
Domnului: Ralu Filip
Preşedinte

Stimate domnule Ralu Filip,

Ca urmare a solicitării 5332 din 14.04.2006, emisă de Consiliului Naţional al Audiovizualului, formulăm mai jos punctul de vedere al agenţiei de publicitate Next Advertising în legătură cu sesizarea nr. 295/DNB/30.03.2006 a Ministerului Muncii, Solidarităţii Sociale şi Familiei, Inspecţia Muncii.

Sesizarea reclamă că difuzarea spotului TV „Basculanta” pentru coniacul Unirea:

a) ar putea încuraja consumul de alcool în timpul programului de lucru;
b) ar putea încuraja încălcarea normelor de securitate la locul de muncă;
c) ar avea legătură cu părăsirea locului de muncă fără aprobarea maistrului sau a altui conducător al formaţiei de lucru, dată în condiţiile prevăzute de lege;
d) ar putea încuraja muncitorii şi celălalt personal operativ ca în timpul serviciului să nu se preocupe permanent de buna desfăşurare a activităţii.

În legătură cu acestea, punctul nostru de vedere este:

a) Este adevărat, spotul TV „Basculanta” ar putea încuraja multe lucruri: consumul de droguri, violenţa în familie, evaziunea fiscală, consumul de alcool în timpul programului, fuga de la locul unui accident cu basculanta etc. Realitatea însă este că spotul incriminat nu încurajează nimic din toate acestea. Pentru că nu înfăţişează astfel de lucruri.
b) Reclamele, bancurile, snoavele, baladele, glumele, miturile, basmele, ghicitorile etc. nu respectă cu stricteţe Legea protecţiei muncii nr. 90/1996 republicată, cu modificările şi completările ulterioare, coroborată cu Normele Generale de Protecţie a Muncii. Judecând strict din perspectiva îngustă a normativelor invocate, „Meşterul Manole” de exemplu încalcă flagrant normele de protecţie a muncii. La fel şi reclama internaţională în care sunt înfăţişaţi nişte tineri ce manevrează utilaje grele, cu cupă, pentru a juca fotbal cu un butoi metalic. Şi povestea celor trei purceluşi, care‑şi construiesc case într‑o completă nepăsare faţă de normele de protecţie a muncii. Etc.

Reclamele, ca şi ghicitorile, snoavele etc., au şi o dimensiune artistică – iar aceasta face infoensive micile glume care ironizează lipsa de isteţime a unui personaj. Mai ales când „rezolvarea” este evidentă – cum e cazul basculantei pe care Dorel acceptă să o descarce manual, nedându‑i prin cap că, prin definiţie, basculanta e făcută să descarce prin basculare.

Credem că pericolul ca după difuzarea spotului muncitorii din România să treacă la descărcarea manuală a basculantelor (expunându‑se astfel la accidente) este nul. Sau, în cel mai rău caz, la fel de mare ca şi pericolul ca lucrătorii din domeniul zootehnic să fie incitaţi la nerespectarea normelor de priponire a animalelor de versurile cântecului „Paşte calul lui Gheorghiţă / Priponit de‑o garofiţă”.

Dacă totuşi ne ambiţionăm să privim orice act de comunicare prin transparenţa paginilor Legii protecţiei muncii nr. 90/1996, spotul „Basculanta” are o singură morală: Asiguraţi‑vă temeinic înainte de a purcede la descărcarea manuală a unei basculante, căci altfel s‑ar putea să fiţi basculat jos din ea (şi, în cel mai fericit caz, să ajungeţi de râsul colegilor).

c) Spotul „Basculanta” nu prezintă părăsirea locului de muncă fără aprobarea maistrului sau a altui conducător al formaţiei de lucru. Un privitor atent va observa că toate personajele sunt mereu împreună, pe tot parcursul spotului. Nimeni nu‑i părăseşte pe ceilalţi şi nici locul de muncă. Mai mult, nici măcar la birt nu se vede că vreunul i‑ar părăsi pe ceilalţi, cu sau fără aprobare.

d) Orice spot/reclamă/istorisire/act de comunicare în general ar putea încuraja muncitorii ca în timpul serviciului să mai aibă şi alte preocupări în afară de buna desfăşurare a activităţii. Singura excepţie sunt filmuleţele de protecţia muncii, care nu prezintă nimic altceva decât muncitori şi personal operativ care se preocupă permanent şi non stop de buna desfăşurare a activităţii, neavând niciun alt gând. Însă reclamele nu sunt astfel de filmuleţe. Şi, în opinia noastră, nici nu trebuie să devină.

În concluzie, considerăm că punctele a) şi c) se referă la chestiuni inexistente în spotul „Basculanta”, iar b) şi d) sunt critici nejustificate, dintr‑o perspectivă exagerat de îngustă şi fără legătură cu fenomenul şi mecanismele comunicării publicitare.

Cu mulţumiri pentru acordarea ocaziei de a ne exprima punctul de vedere,

Sorin Popescu
Director General Next Advertising

update: Cristi ofera mai multa substanta contextului - 1 si 2

9 Comentarii

multa lume e de parere ca radu filip si institutia pe care e conduca e plina de rahat.

Multa lume nu e de parere ca Ralu Filip si institutia pe care o conduce e plina de rahat, dovada ca ea inca emite amenzi cui nu trebuie. D'oh... cand or amenda prostia aia de Ciao Darwin care face rau mai ceva ca orice reclama...

stai ca apare si No Comment, dupa familia vijelie...

Aia cu Ciao Darwin e chiar pe bune. Ralu Filip asta mananca rahat de 3 ori pe zi si in pauze da amenzi.

a disparut din grila.. in schimb a aparut *ziua judecatii* zic ei emisiune de divertisment :)) oamenii astia chiar nu-si dau seamna ca trebuie sa se opreasca... la naiba!!!

dar de fapt de ce ma mir?! cand vad ce rating au astfel de emisiuni... se intreaba unii de ce nu merge romanul la cinematograf, la cinemateca. pai de ce cand are dan negrutz si mihaela ratatu la tv? sa nu mai amintesc de telenovele ca deja devine trista situatia.

Parerea mea este una umila si demna de urmat. Nu mai ascultati ce zic toti "luzarii" ca nu e chiar asa. Cand toti se ocupa cu luarea datelor (in seara asta am intalnit 5 echipaje de politie din care doua mi-au luat datele)baietii destepti trag jointuri la greu si le pasa mai putin de internet si stau pe mandat de 29 de zile asteptand lalaiala care duce in acelasi loc...pe strada. Cat despre Radu Filip....no comment, este un frustrat care nu face altceva decat sa-si arate nemultumirile legate de analul primit seara de seara de tatal lui vitreg. Aveti grija, este un animal periculos gata sa suga si sa amendeze tot ce-i iese in cale.

Cu respect,
acelasi dezve.

Institutiile statului subestimeaza inteligenta populatiei. In viziunea lor, suntem persoane fara discernamant, care nnu stiu sa faca diferenta intre realitate si fictiune.

Eu vad chestia asta drept un punct de plecare pentru o campanie ANTI-CNA si Ralu Filip. Ori se deschid ei la minte ori mai bine lasa pe altii in locul lor care nu vad in orice reclama o incalcare a unei legi sau o incurajare la nu stiu ce...

Ca sa globalizam problema :) ce se intimpla? probabil si la unul (scotieni) si la altul (Mr. Filip) le lipseste simtul umorului.

A TELEVISION advert in Scotland featuring workers who sing to each other while consuming fast food has attracted hundreds of complaints from parents who claim it encourages children to speak with their mouths full. The watchdog has received 340 complaints since the advert was first screened just over a week ago. If the complaints are upheld, the commercial could be ordered off the air. An ASA spokeswoman said: "Generally, the complainants think the ad encourages bad manners among children, making it appear funny to speak or sing with a mouthful of food.’’

CAPTCHA